انواع درآمدها در اظهارنامه مالیاتی


عضو شويد


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاريخ : دو شنبه 28 تير 1395
بازديد : 5854
نويسنده : نيك گهر

    در آمد حاصل از خدمات

    درآمد حاصل از فروش دارایی ثابت

    درآمد حاصل از فروش دارایی های غیز منقول

    درآمد حاصل از فروش ضایعات

    درآمد حاصل از اجاره

    درآمد حاصل از سود سپرده بانکی

    درآمد حاصل از سود سهام یا سهم الشرکه در سایر شرکت ها

    درآمد حاصل از معاملات ارزشی و تسعیر ارز

    درآمد حاصل از سرمایه گذاری

    درآمد غیر مترقبه و سایر درآمدها

درآمد حاصل از فروش دارایی های ثابت منقول

شرکت ها در زمان فعالیت ممکن است دارایی های ثابت منقول مانند (ابزار آلات، وسایل نقلیه، ماشین آلات و ...) را بفروشند در این حالت حتما باید در دفاتر قانونی نوشته شود.

درآمد حاصل از فروش دارایی های ثابت غیر منقول

 

مالیات بر درآمد املاک

طبق ماده 52 قانون مالیات های مستقیم درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک می باشد. به طور کلی مالیات بر درآمد املاک به سه گروه اصلی تقسیم می شود. مالیات بر درآمد اجاره و مالیات بر درآمد نقل و انتقالات سرقفلی (حق انتفاع) و مالیات بر درآمد نقل و انتقال املاک فروخته شده و بر اساس این تقسیم بندی سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات از مودی دریافت می کند.

اموال منقول و غیر منقول

طبق ماده 11 قانون مدنی، اموال بر دوو قسم است:منقول و غیر منقول.

مالی غیر منقول آن است که از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود اعم از اینکه استقرار آن ذاتی باشد و یا به واسطه عمل انسان و در صورتی که انتقال پیدا کند موجب خرابی یا نقض خود مال یا محل آن شود (مثل ساختمان و درختی که بریده نشده) و اشیایی که نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد بدون اینکه به خود یا محل آن خرابی وارد آید منقول می گویند( مثل ماشین و طلاو...).

اموال غیر منقول تجاری محسوب نمیشود

طبق ماده 4 قانون تجارت معاملات غیر منقول به هیچ وجه تجاری محسوب نمی شود.

 

سرقفلی

حق کسب پیشه و کار را سرقفلی (حق انتفاع) می گویند که طبق ماده 40 قانون مدنی حق انتفاع عبارت از، حقی است که به موجب آن شخص می تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد استفاده کند.مثلا زمین هایی که مالک ندارد و افراد مختلف از این زمین ها جهت امور تجاری یا بازرگانی استفاده میکنند.

 

مالیات نقل و انتقال املاک

طبق ماده 59 قانون مالیات های مستقیم نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ  5% و همچنین حق واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ 2% در تاریخ انتقال از طرف مالکان عینن یا صاحبان حق مشمول مالیات می باشد.

تبصره1- چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین نشده باشد ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه مالیات خواهد بود.

تبصره 2- حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت است از حق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل

طبق ماده 61 قانون مالیات های مستقیم در مواردی که نقل و انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی انجام نمی شود میزا ارزش معاملاتی ملک طبق مقررات این فصل در محاسبات مالیات ملاک عمل خواهد بود و به طور کلی برای املاکی که ارزش معاملاتی آنها تعیین نشده ارزش معاملاتی نزدیک ترین محل مشاب مناط اعتبار می باشد

طبق ماده 63 قانون مالیات های مستقیم نقل و انتقال قطعی املاکی که به طور غیر از عقد بیع انجام می شود به استثنای نقل و انتقال بلاعوض که طبق مقررات مربوط مشمول مالیات است، مشمول مالیات نقل و انتقال قطعی املاک برابر مقررات این فصل خواهد بودو چنانچه عوضین هر دو ملک باشند هر یک از متعاملین به ترتیب فوق مالیات نقل و انتقال قطعی مربوط به ملک واگذاری خود را پرداخت خواهند نمود.

طبق ماده 338 قانون مدنی بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم و طبق ماده 339 قانون مدنی ممکن است بیع بع داد و ستد نیز گفته شود.

طبق ماده 66 قانون مالیات های مستقیم در صورتی که انتقال گیرنده دولت یا شهرداری وو یا موسسات وابسته به آنها بوده و همچنین در مواردی که ملک به وسیله اجرای ثبت و یا سایر ادارات دولتی به قائم مقامی مالک انتقال داده می شود چنانچه بهای مذکور در سند کمتر از ارزش معاملاتی باشد در محاسبه مالیات موضوع ماده 59 این قانون بهای مذکور در سند به جای ارزش معاملاتی هنگام انتقال حسب موردملاک عمل قرار خواهد گرفت.

طبق 76 قانون مالیات های مستقیم در مواردی که نقل و انتقال موضوع ماده 52 این قانون طبق مقررات این فصل مشمول مالیات به شرح ماده 59 این قانون باشد، وجه دیگری بابت مالیات بر درآمد نقل و انتقال مزبور مطالبه نخواهد شد.

طبق ماده 77 قانون مالیات های مستقیم اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان های نوساز اعم از مسکونی و غیره که بیش از 2 سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آنها نگذشته باشد علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده 59 این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ 10% به ماخذ ارزش معاملاتی اعیانی مورد انتقال خواهندد بود.اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول قانون دیگری از این بابت درآمد حاصل از ساخت فروش موضوع این ماده نخواهند بود.




:: موضوعات مرتبط: مباحث مالياتي , ,
:: برچسب‌ها: انواع درآمدها در اظهارنامه مالیاتی , انواع درآمدها , شناخت درآمدها در اظهارنامه ,
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بسته خودآموز حسابداری آس حساب
این وبسایت در سامانه پایگاههای اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی ثبت شده است. http://samandehi.ir/Default.aspx

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آموزش حسابداري آسان و آدرس ashesab.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com